Analiza predložene linije sever-jug (jesen 2017)

Mapa Cele Rute:

ruta sever jug.PNG

Legenda Crteža:

Deonica 1: Nova pruga I stanica u Visnjici.

Dužina: 1100m

Broj stanica: 1 (nadzemna)

Metod igradnje – nova pruga u nivou terena ili izdignuta na stubovima

Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: 5000 (10-20.000+ u budućnosti)

Mogućnosti:

  • Pospešuje izgradnju ovog dela grada
  • Relativno jeftina za izgradnju
  • Prihodi od naknade za korišćenje građevinskog zemljišta (komunalija) bi donekle pokrili troškove izradnje
  • Mogućnost produženja rute ka istoku u budućnosti kao što je i predviđeno

Problemi:

  • Biće potrebna eksproprijacija i raseljavanje
  • Kapaciteti neće biti iskorišćeni u skorijem periodu

Deonica 2: Dorćol do Pančevačkog mosta

 

Dužina: 1700m

Broj stanica: 3 (nadzemne, jedna već postojeća)

Ukrštanja: Sa Beovozom kod Pančevačkog mosta

Metod izgradnje: Postojeći železnički koridor

Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 20.000 (40.000+ u budućnosti)

Mogućnosti:

  • Pospešuje izgradnju i razvoj ovog dela grada
  • Vrlo jeftina za izgradnju jer se koristi postojeća železnička infrastruktura

Problemi:

  • Kapaciteti neće biti iskorišćeni u skorijem period jer mali broj stanovnika trenutno gravitira ovom delu maršute.

Deonica 3: Gundulićev Venac

Dužina: 500m

Broj stanica: 1 (plitka podzemna)

Ukrštanja: Sa postojećom autobuskom i tramvajskom mrežom u Cara Dušana i Francuskoj

Metod izgradnje: plitki iskop (cut&cover tunel)

Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 10.000

Mogućnosti:

  • Povezuje već izgrađeni deo grada
  • Plitki iskop smanjuje trošak izgradnje

Problemi:

  • Izrada maršute u plitkom iskopu će zahtevati zatvaranje ulica tokom izgradnje
  • Izrada tunela u plitkom iskopu ispod nivoa podzemnih voda

Deonica 4: Savski Amfiteatar do Gundulićevog Venca i stanica Trg Republike

Dužina: 1300m

Broj stanica: 1 (duboka podzemna)

Ukrštanja: Sa postojećom mrežom gradskog prevoza u centru

Metod izgradnje: (duboki tunel)

Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: 20.000 + komercijalni i kulturni sadržaji

Mogućnosti:

  • Obezbedjuje metro u centru grada
  • Očekivana velika iskoristivost kapaciteta već od prvog dana upotrebe
    Problemi:
  • Skupa za izgradnju, ali to je neminovno
  • Samo jedna stanica u centru grada
  • Zbog ukrštanja sa drugom linijom u Savskom Amfiteatru gubi se ukrštanje na Terazijama – time će putnici druge linije morati da presedaju da bi došli u centra grada.
  • Izgradnja ove deonice i naročito stanice će dugo trajati tako da bi sa izgradnjom ove deonice trebalo startovati prvo.

     

    Deonica 5: Gazela do Stare železničke stanice

    Dužina: 2100m

    Broj stanica: 4

    Ukrštanja: Sa drugom projektovanom linijom metroa, i sa postojećom tramvajskom mrežom te sa autobuskim linijama u Savskoj i ispod Gazele

    Metod izgradnje: Nejasno – plitki tunel, ili u nivou terena + nadvožnjaci za automobile ili izdignuto na stubovima

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: 5.000 (10-20.000 u budućnosti + komercijalni sadržaji??)

    Mogućnosti:

    • Pospešuje izgradnju ovog dela grada
    • Koristi trasu postojeće železnice (nadamo se) pa nema potrebe za raseljavanjem i eksproprijacijom i smanjuje gužve tokom izgradnje jer ne moraju da se zatvaraju ulice

    Problemi:

    • Kapaciteti neće biti iskorišćeni u skorijem periodu jer je ovaj deo grada za sada slabo naseljen.
    • Ukoliko se odluči za izgradnju tunela na ovoj deonici, izgradnja će biti skupa kao i održavanje jer bi kota šina bila oko 4m ispod nivoa visokih podzemnih voda. To bi zahtevalo dugotrajno ispumavanje vode tokom izgradnje, izrada teških betonskih konstrukcija da se spreči isplivavanje tunela, izradu skupih hidroizolacija i dugorocno održavanje i ispumpavanje podzemih voda, kao i zatvaranje kompletne linije metroa slučaju poplava.
    • Izgradnja železnice u nivou teretna bi bila najjeftinija ali bi zahtevala komplikovane nadvožnjake na ukrštanjima sa putnom mrežom.
    • Izgradnja izdignute pruge bi bila skuplja i zahtevala bi izradu izdignutih stanica. Izdignuta pruga bi možda smetala stanarima novoizgrađenih objekata. Medjutim ovo je verovatno najpraktičnije rešenje za ovu deonicu.


    Deonica 6: Sajam

    Dužina: 1300m

    Broj stanica: 2 (nadzemne)

    Ukrštanja: Sa Železnicom, Beovozom i ostalim linijama prevoza kod Sajma, i budućom linijom metroa kod Mosta na Adi

    Metod izgradnje: Postojeći železnički koridor

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 10.000

    Mogućnosti:

    • Pruža vezu sa železnicom i Beovozom kod Sajma i linijama prevoza koje koriste, ili će koristi novi Most an Adi
    • Jeftina za izgradnju jer se koristi postojeća železnička infrastruktura

    Problemi:

    • Izgradnja nove železniče stanice kod Sajma za ukrštanje sa Beovozom će biti skupa jer je postojeća pruga na velikoj visinskoj koti.


    Deonica 7: Novi Most na Adi do Banovog Brda

    Dužina: 1300m

    Broj stanica: 1

    Ukrštanja: Nema

    Metod izgradnje: Nije jasan

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 5.000

    Mogućnosti:

    • Stanica blizu Ade Ciganlije

    Problemi:

    • Nije jasno kako je predvidjen uspon sa sa kote Radničke ulice 73.0 do kote Banovog Brda (Pijaca) na koti 110m u samo 600m. Ili ce da krene uspon sa nekog visokog nadvoznjaka ili ce zavrsiti na nekoj velikoj dubini na pocetku Banovog Brda. Ni jedno ni drugo resenje nije dobro.
    • Možda bi bolje bilo da pruga prati postojeću tramvajsku prugu, ili ukoliko metro zamenjuje tramvaj da se ti nadvoznjaci iskoriste za metro

    Deonica 8: Banovo Brdo / Požeška

    Dužina: 1900m

    Broj stanica: 3 (dve podzemne jedna nadzemna)

    Ukrštanja: Sa tramvajima i autobuskim linijama

    Metod izgradnje: Dubok ili plitak tunel

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 40.000 + <100.000 koji žive u naseljima južno od Banovog Brda

    Mogućnosti:

    • Metro je prekopotreban u ovom gradu jer je Požeška jedna od najpreopterećenijih gradskih saobraćajnica.
    • Od prvog dana ovaj deo sistema bi bio visoko iskorišćen kako od stanovnika Banovog Brda tako i od stanovnika Žarkova, Ceraka, Vidikovca, Labudovog i Petlovog Brda

    Problemi:

    • Nije jasno da li bi se izgradnjom metroa ukinulo tramvaj na Banovom Brdu – linija metroa prati trasu tramvaja.
    • Nije jasno da li je predviđeno da se radi duboki tunel ili u plitkom iskopu (cut and cover).
    • Ukoliko se radi plitak iskop to bi zahtevalo zatvaranje tramvaja i Požeške ulice na jedan duži vremenski period. To verovatno ne bi bilo prihvatljivo.
    • Izgradnja dubokog tunela rešava ovaj problem, ali je skuplja. Naročito je skuplja izgradnja dubokih stanica, za čiju izgradnju bi takodje bilo potrebno privremeno zatvaranje saobraćaja u Požeškoj (ali na značajno kraći vremenski period).

    Deonica 9 – Vodovodska Ulica – od Banovog Brda do Ranzirne Stanice:

    Dužina: 2100m

    Broj stanica: 0

    Ukrštanja: Nema

    Metod izgradnje: Plitak tunel (cut and cover)

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: oko 5.000

    Mogućnosti:

    • Nema

    Problemi:

    • Metro u projektovanoj ruti zaobilazi naselja Žarkovo, Cerak, Vidikovac, i prolazi kroz retko naseljen deo Žarkova (Vodovodska ulica). Mnogo je racionalnije, isplativije i efikasnije projektovati rutu prema tim naseljima!
    • Izgradnja ove maršute je skupa jer zahteva kopanje ispod postojeće ulice
    • Izgradnja zahteva zatvaranje Vodovodske ulice na duži vremenski period
    • Bolje je novo naselje povezati na sistem Beoboza
    • Bolje je rešenje i tunelom proći ispod ili oko Julinog Brda pa onda ići nadzemo paralelno sa ul Milorada Jovanovića, mada je i tako upitno ovo rešenje
    • Još jedna opcija bi bilo ići trasom Trgovačke ulice pa onda pratiti potok u pravcu istoka ka ranžirnoj stanici.
    • Trebalo bi izbeći izgradnju ove nerentabilne deonice ako je moguće


    Deonica 10 – Sadašnja Ranžirna Stanica

    Dužina: 3500m

    Broj stanica: 3 (nadzemne)

    Metod igradnje: nova pruga – verovatno izdignuta na stubovima

    Broj stanovnika koji gravitira ovim stanicama: 0 (20.000+ u budućnosti)

    Mogućnosti:

    • Pospešuje izgradnju ovog dela grada
    • Relativno jeftina za izgradnju
    • Zemljište već u državnom vlasništvu, tj vlasništvu železnice
    • Prihodi od naknade za korišćenje građevinskog zemljišta (komunalija) i prodaje građevinskih placeva bi donekle pokrili troškove izradnje

    Problemi:

    • Upitna je izgradnja naselja na delu vodoizvorišta Beograda.
    • Gde bi bila izmeštena ranžirna stanica ukoliko uopšte postoji potreba za takvim objektom?
    • Mnogo je racionalnije ovaj deo mreže inkorporirati u sistem Beovoza korišćenjem već postojećeg tunela ispod Vidikovca. Možda je potrebno brendirati taj deo mreže kao Metro umesto Beovoz kako bi bio privlačniji investitorima – to je racionalnije rešenje.

     

    Rekapitulacija za deonice 1 do 8

    Ukupno tunela:                                                          3.7km

    Iskorišćenih postojećih železničkih koridora:     3.0km

    Nove pruge u nivou terena:                                     1.1km

    Nove izdignute pruge na stubovima:                     3.6km

    Ukupno:                                                                  11.4km

     

     

    Rekapitulacija za deonicu 9 i 10

    Ukupno tunela:                                              1.9km

    Nove izdignute pruge na stubovima:        3.5km

    Ukupno:                                                       5.4km

 

Napomena: Sve podatke sa ovih stranica možete slobodno koristiti, kopirati, menjati po uslovima Creative Commons licence uz obavezno pominjanje izvora.

Podloge mapa preuzete sa Open Street Map i ovde objavljeni u skladu sa njihovim uslovima korišćenja.