Analize cene građevinskih radova za različite tipove metroa

Uvod

Ovaj post sadrži grubi predmer i predračun gradjevinskih i zanatskih radova za tipsku stanicu metroa i tunela. Cilj je uporediti troškove izrade stanice za različite vrste i dužine vozova odnosno različite postignute kapacitete (laki vs teški metro). Dalje u tekstu je dato i poređenje cena nadzemne i podzemne stanice. Takođe je dato i neko poređenje sa cenama koje je Ezis dao u prethodnoj studiji izvodljivosti iz 2012. godine.

Generalno, za potrebe ove grube analize uzet je tunel precnika 4.1m (koji bi bio prikladniji za neka manja vozila, tj neki laki metro) jer em to je nesto sto je sad aktuelno (zbog the boring company) a i zato sto je to nesto sto je u Beogradu radjeno (tunel u Višnjici) pa su poznate cene – radili nasi izvodjaci, sa nasim betonom, nasom radnom snagom i nasim malverzacijama.

Dati predmer je za vrlo genericko rešenje metroa za neki tunel od 17km i 18 stanica, bez uzimanja ista od lokalnih uslova (dužina rute i broj stanica odgovara predviđenoj sever-jug liniji u Bgd, ali tu se sve paralele završavaju). Analiza ne uzima u obzir lokalnu geologiju, podzemne vode, dubinu stanica u odnosu na topologiju, troškove zatvaranja ulica, eventualnu eksproprijaciju i rušenja, pristup, i mnogo šta drugo. Takodje, saobraćajno opremanje (vozovi, signalizacija, napajanje) nisu uzeti u obzir jer izlaze izvan polja interesovanja autora.

Jos jedan od ciljeva analiza je da se uzmu u obzir lokalne cene gradjevinskih radova koje bi davali kod nas izvodjaci (nadam se). Ne znam na osnovu cega je Ezis ranije davao cene i koliko su ulazili u detalje, a koliko su davali pausalno po km trase u odnosu na cene drugde u svetu.

Podzemne stanice

Podzemna stanica predviđena predmerom bi izgledala otprilike ovako:

30m stanica

Stanica bi imala plocu na koti 0.0 preko koje bi isla saobracajnica (ili trg)
Druga ploca bi bila na -7.0m gde bi bila prodaja I kontrola karata i treca ploca bi bila na koti perona.

Za krace verzije stanice (za vozila od 18 i 30m) prilaz bi bio predvidjen samo stepenicama, bez eskalatora (zbog male dubine stanice). Za vozila 80-90m bi bili predvidjeni i eksalatori i nesto siri peroni kako bi se prihvatio veći broj putnika.

Predvidjeno i po 2 lifa od kote ulice do kote -7.0 i od kote -7.0 do perona za slabije pokretne, ljude sa kolicima i prtljagom itd.

1) Predmer za vozila duzine 18m (duzina perona 15m) kaze da cena izgradnje stanice iznosi 2.4M evra (4700e/m2).
Za 18 stanica to je ukupno 43.3M evra (vrlo blizu onom sto sam pretpostavio u prethodnom postu). Pun predmer/predracun priložen dole:
predmer za podzemnu stanicu 15x18m

2) Sledeca varijata je za vozila od 30m (velicine tramvaja) gde je cena stanice 3.45M (3550m/m2). U prve dve varijante je tunel unutrasnjeg precnika 4.1m. Kapacitet takvog sistema je neka klasicna laka zeleznica i to je sve poznato – ali bolje da to potvrde saobrajci. Napretkom sistema upravljanja i signalizacije veci kapaciteti ce biti moguci.
Za svih 18 stanica cena je 62M.
predmer za podzemnu stanicu 27x18m

3) Ovde se poredi sa nekom klasicnom teskom zeleznicom. Tu je veci precnik tunela (5.5m unutrasnji) i duzina perona je 80m za vozove do 85-90m. Sirina stanice i peroni bi takodje bili veci, a potrebno bi bilo raditi i eskalatore za taj broj putnika po vozu. Kapacitet takvog sistema moze lako biti i preko 20.000 putnika na sat. Cena jedne stanice takvog metroa je oko 8.8M.
Za svih 18 stanica ukupno 158M. To je ogromna razlika u odnosu na prethodnu opciju.
predmer za podzemnu stanicu 80x24m

4) Za kraj se još razmatra i varijanta dubljeg metroa (4x precnik). To omogucava da metro mozda ide i ispod stambenih objekata, vece precnike krivina itd. Ostalo sve kao prethodni primer.
Cena jedne stanice raste na 10.2M odnosno 183M za sve stanice. Mogli biste rekli da 120M ekstra nije mnogo za veci kapacitet ali u odnosu na cenu tunela od 272M nije uopste beznacajno!
predmer za podzemnu stanicu 80×24-dublja

Poređenje cena nadzemne i podzemne stanice

Poređenje cena nadzemne i podzemne stanice je uradjeno za stanicu za vozilo od 30m. Za duza vozila je cena radova otprilike proporcionalna duzini vozila.

Opcija 1)
Podzemna stanica sa peronom na -12.6 kao u prethodnom paragrafu
Vrednost gradj. radova oko 3.6M po stanici odnosno 64.5M za 18 stanica

predmer za podzemnu stanicu 27x18m

Opcija 2)
Nadzemna stanica na vijaduktu sa medjuspratom (gde se kupuju i kontrolisu karte). Ovo je malo lepse resenje jer ispod ostaje otvoren prostor.
Vrednost gradj. radova 2.15M po stanici, 38.6M za 18 stanica. (za voz/tramvaj duzine 30m)

predmer za nadzemnu stanicu 27×13.7m – sa medjuspratom

Opcija 3)
Nademna stanica sa vijaduktom bez medjusprata. Naplata i kontrola karata na koti 0.0, i taj deo mora biti ogradjen da bi se sprecilo ‘svercovanje’. Ovo je i najekonomicnije Resenje. Otprilike bi to izgledalo ovako:

nadzemna stanica

Skica gore je urađena samo za potrebe izrade predmera – estetika je svakako upitna!

Vrednost gradj. radova 1.75M po stanici, odnosno 31.6M za 18 stanica. (za voz/tramvaj duzine 30m).
Za voz od 80ak m cena izgradnje bi bila oko 2.5x skuplja odnosno 4.4M po stanici, ili 79M za 18 stanica.
predmer za nadzemnu stanicu 27×13.7m – bez medjusprata

Nije jasno kako je EGIS predvideli 3M po nadzemnoj stanici u njihovoj studiji 2012. – to deluje dosta nisko. Takodje cena vijadukta od 900/m2 deluje nisko. Kao da je malo u tom budzetu potcenjena cena vijadukta a precenjena cena podzemnih konstrukcija.

Završni komentari

Nadam se da ovaj post daje neku ilustraciju koliko cena gradjevinskih radova varira u zavisnosti od tipa voza koji se koristi (laki vs teski metro, krace vs duze vozilo).

Za kraj – kolicine su prilicno precizne ali naravno tek izradom glavnog projekta mogu da se dobiju sasvim tacne. Jedinicne cene su po meni korektne za Beograd za ovaj tip objekta.

Svi komentari dobrodosli.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s