Potencijalni problemi izgradnje dubokih tunela

Vec se potezala tema, ali hajde jos jednom da napisem zasto je kopanje dubokih tunela uz i ispod Save finansijski jako nezgodna stvar.

Dakle, tender za iskop tunela je u sustini vrlo prosta stvar. Realno ima 4 pozicije – iskop, beton, hidroizolacija i injektiranje. Prve tri pozicije se vrlo lako definisu jer su prilicno egzaktne. E, ali zato ovo cetvrto je gde se pare prave.

Naime, svako geolosko/geomehanicko ispitivanje je ograniceno brojem sondiranja koje se radi na svakih x metara. Tu vi dobijete presek kroz tlo na mestu sondiranja i na osnovu toga pripremate tender. Medjutim, tlo i stena su ‘ziva’ stvar – nastali su i menjali se tokom miliona godina. U stenama postoje stotine raseda tj. prslina koje je nemoguce sve idenitifikovati sondiranjem – neki veci a neki manji. A kada je stena blizu reke onda obicno u te rasede dodje voda koja je kod velikim hidrostatickim pritiskom.

Resenje za to je da se ispred TBM-a radi injektiranje tla nekom vrstom cementa koji onda vezuje cestice tla u neku vrstu manje promocivog betona (malo banalizujem). Time se smanjuje priliv vode tako da TBM moze da nastavi kopanje.

E sad, da bi se stvarno zaradile velike pare potrebno je da tender bude definisan na taj nacin da omoguci izvodjacu da naplacuje dodatne radove bez nekih velikih prepreka. Obicno se to radi tako sto se da relativno niska cena za glavne radove (iskop, betoniranje), a visoka cena za te ‘manje opipljive’ pozicije – na taj nacin se dobija tender. Apsolutno ne sumnjam da ce Kinezi to sve odraditi kako treba uz ovakve dogovore.

Na zalost, ove vec preskupe linije metroa na kraju ce nas kostati jos mnogo mnogo vise od cifara koje sada kruze. Vrlo je i moguce da je su u igri sada dve linije da bi se obezbedili krediti za isnos od 4 milijarde evra. Na kraju bi bilo za ocekivati da se sva ta sredstva preliju u izgradnju ove prve liniju.

Voleo bih da se vratim na ovaj post za 10 godina i da kazem da sam sve pogresno predvideo, ali mi na zalost, ovo gore deluje kao vrlo realan scenario! Mozda je najtuznije od svega sto apsolutno to ne mora na taj nacin da se gradi – pogledajte link.

One thought on “Potencijalni problemi izgradnje dubokih tunela

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s